"Muzejs un vide ir divi nesaraujami saistīti kultūras atmiņas elementi. Īpaša nozīme videi ir izcilu personību dzīves vietu saglabāšanā, kurā māja-muzejs iekļaujas un veido kultūras mantojuma kompleksu, kur pētījuma objekti ir ne tikai atsevišķi iedzīves priekšmeti un ēkas, bet arī ainava kā neatņemama muzeja sastāvdaļa." – Antra Medne
2024. gadā intervēti un filmēti pieci personību muzeji
2024. gada 27. maijā projekta “Ainavu muzealizācija” radošā komanda ieradās Murjāņu “Dzirnakmeņos”, lai ieraudzītu, sajustu un fiksētu vidi, sajūtas un skaņas. Visu filmēšanas laiku mūs pavadīja dzeguzes balss, apliecinot, ka lauku klusums sevī var iemiesot brīnišķīgas dabas skaņas. Ziedoņa muzejs Murjāņos bez dabas un ainavas nav iedomājams. Tieši īpašā vide bija tā, kas 1969. gadā, Ziedonim pirmo reizi ciemojoties Lojas upes krastā, lika iemīlēties mazajā, mežiem apaugušajā zemes strēlē. Priežu meža tuvumam bija arī dziedniecisks iemesls – tīrs, ozona bagātināts gaiss deva spēku dzejnieka slimajām plaušām.
Maija nogalē Taurupes pagasta “Vecjauži” filmējām unikālu vietu, kur dzimis latviešu izcilākais ainavu gleznotājs un pedagogs, viens no latviešu nacionālās glezniecības skolas aizsācējiem un nozīmīgākajiem māksliniekiem latviešu mākslas vēsturē Vilhelms Kārlis Purvītis (1872-1945). “Vecjaužos” mākslinieks pavadīja savas bērnības pirmos 14 gadus. Reljefs, meži, pakalnu nogāzes, gadskārtu ainavas veidoja mazā zēna māksliniecisku skatījumu un vēlmi krāsas atainot uz papīra. Vectēvs Jēkabs atbalstīja viņa interesi par glezniecību. Koki, krūmāji, gandrīz 80 ha zemes, kur varēja staigāt un vērot dabu. Arī mūsdienās visos gadalaikos “Vecjaužu” apkārtnes ainavā var atrast kaut ko no Purvīša. Ciemojoties savā bērnības mājā, mākslinieks zīmēja studijas, skices, kuras vēlāk papildināja un pilnveidoja. Jūnijā tika filmēti Zemgales un Sēlijas muzeji. Vallē, kur dzīvojusi režisora Alfrēda Amtmaņa Briedīša dzimta,iekārtots piemiņas muzejs ar sakārtotu ainavu un atsauci uz 20. gadsimta 30. gadiem, bet Jāņa Jaunsudrabiņa mājās “Riekstiņi” vēl jaušama 19. gadsimta sajūta ar rakstnieka paša stādītu ābeli un 200-gadīgo māju kā centrālo objektu vidē. No Rīgas muzejiem tika izvēlēts un filmēts 2024. gada 9. jūlijā Ojāra Vācieša muzejs, kura ēkas zīmējumi atrodami J. Broces darbos. Dzejnieka dārzs izveidots un pielāgots muzejpedagoģiskajām programmām.